L.I.F.E. :: J.O.U.R.N.E.Y.

L.I.F.E. :: J.O.U.R.N.E.Y.

Thursday 23 April 2015



Assalamualaikum dunia...Ya Rabbi dah setaun aku x update blog aku! Kan dah kata bersawang jugak akhirnya. Benarkan kata-kata tu doa? Eh!

Apa habaq semua? (fefeeling ramai fans). Aku xde la apa sangat nak tulis harini. Tetiba letak gambo kari ikan yang aku masak harini kan. Haha habis modal lettewww.

Boleh la jugak nak share resipi simple tapi sodap yg mak aku ajar neh..:

Kari Ikan Makerel 
(ikan apa pun boleh, janji ikan..hehe..sbb kalau haiwan lain, lain cara masaknya)

2 s/b rempah kari ayam cap Baba's (rempah faveret aku and mak) (rempah kari dan serbuk cili dibancuh dengan sedikit air)
1 s/t serbuk cili (basically cap apa pun xpe rasanya)
1/4 biji bawang besar (hiris halus)
2 ulas bawang putih (hiris halus)
1 inci halia (aku tengok org tulis resipi pakai inci klu untuk halia, aku pun ikut. nak letak secukup rasa kang ada yang kena %&$£*$) - hiris 
1 ekor ikan makerel (sini ikan makerel sekor boleh potong 6. besau nau nau)
10 batang bendi (kira ok)
Daun kari (boh je la banyak mana mau. jangan lebih daun pada kuah sudah)
1 biji buah tomato (potong 4 je)
1/3 s/t halba campur
5 s/b minyak masak
1 cawan air
Air asam jawa
Garam
Gula

Cara Memasak:
1. Panaskan minyak masak di dalam periuk kesukaan 
2. Masukkan bawang2, halia, rempah kari dan halba campur. Kacau sebentar sehingga naik bau
3. Masukkan rempah kari dan serbuk cili yang telah dibancuh. Masak sehingga pecah minyak dan rempah masak.
4. Masukkan air dan air asam jawa.
5. Bila dah mendidih, masukkan garam, gula (yg ni aku derhaka. mak aku masak jarang pakai gula). Rasa. 
6. Kalau dah cukup rasa semua baru masukkan ikan. Kalau masuk awal2 nanti ikan hancur. Setelah ikan separuh masak, masukkan bendi.
7. Akhir sekali masukkan tomato. Biar mendidih sebentar dan boleh tutup api.

InshaaAllah. Harap2 membantu lah ye walaupun poyo2 je. hehe..Selamat mencoba!


Love is all around,

Jay

No comments:

Post a Comment