L.I.F.E. :: J.O.U.R.N.E.Y.

L.I.F.E. :: J.O.U.R.N.E.Y.

Saturday 26 October 2013

Emosi

EMOSI~

I am well-known among families and friends as an emotional kinda person (jangan la lariiikkk lagi!!!! baca dulu k..). I won't deny the fact that I am emotional. From extreme to extreme! Apa tu? Extreme to extreme means aku akan sedih, suka, marah, dan perkara-perkara lain dalam kategori perasaan, dgn cepat dan dalam keadaan yang extreme (bukan sikit-sikit hokkey..x main..betingkek-tingkek!!) ;)

Dalam hidup aku yang 'baru' (ehem) mencecah 30-an, aku dah jumpa quite a lot of people dengan pelbagai emosi. Even dlm family kita sendiri pun kan uolsz, ada pelbagai emosi yang ditemui dalam masa sehari. Aku harap aku sentiasa sedar dan memperbaiki emosi yang tak ok from time to time (muhasabah-muhasawarak la kita masing-masing ye guys..)

Anyway, what normally makes an emotion goes up, down, left, right, don't kona2? For me, there are factors that make my emotion flying up and down extremely!
  • Apabila berkomunikasi, biasanya reaksi pihak yang lagi satu akan meyumbang kepada emosi yang baik atau buruk.
  • Apabila berlaku ketidakstabilan dalam hormon.
  • Apabila terdapat perkara yang tidak dilepaskan di dalam kepala a.k.a. masalah yang tidak dapat dikongsi atau diselesaikan.

(After all, I'm a human)

Sebagai manusia, selagi kita belum perlu duduk bawah tempurung atau di dalam gua bahkan reban ayam sekalipun (mula la tu..), dlm erti kata lain, kita masih memerlukan sesama manusia di dalam kehidupan, emosi ini akan sentiasa memainkan peranan utama di dalam kehidupan.

Sebagai Muslim, cara terbaik untuk mengatasi emosi yang tidak baik adalah beristighfar, mengambil wuduk, solat sunat, membaca Al-Quran dan muhasabah diri. Apa yang terbaik adalah, belajar untuk hormati emosi dan perasaan manusia lain kerana kita semua mempunyai kelemahan tersendiri. Semoga kita semua dihindari dari hasutan syaitanirrajim dan sekutunya yang bersarang di dalam hati.



Cherio

Big Love,
Jay

No comments:

Post a Comment